[Rozmiar: 25193 bajtów]
 o mnie  malarstwo  grafika  fotografia  linki  kontakt




FOTOGRAFIA CYFROWA



Akt

Glamour

Kolaże

Łódź

Malarstwo w fotografii

Martwe natury

Moda

Portrety

[Rozmiar: 106634 bajtów]

Fotografia. Wstęp do katalogu. Łódź, Galeria Nowa, Łódzki Dom Kultury, 2005.


Istotnym wyrazem interpretacji świata w twórczości Piotra Ciesielskiego jest zawsze kontrast planów budujących obraz. Nośnikiem jakości emocjonalnych czy intelektualnych staje się nie tyle sam główny motyw, co budujące dramatyczne napięcie zestawienie płaszczyzn kompozycyjnych.
Wszystkie plany ostatnio wykonywanych fotogramów prezentują różnorakie aspekty tego samego zjawiska j należą do szeroko pojętej problematyki erotycznej.
Działanie podjęte przez artystę jest złożone. Tradycyjne fotograficzne akty zostają zestawione z kolejnymi, często przetworzonymi i ułamkowo potraktowanymi wizerunkami; kontekst ten z kolei nakłada się na pochodzące z innych obszarów - na przykład mediów obrazy oraz zderzone z rzutowaną na płaszczyznę malarską kompozycją. Relacja płaszczyzn, linii i barw, swoista muzyczność i rytmy, jakim poddane zostają bryły w zbiorowych fotogramach, stanowią wartość osobną i znaczącą.

Akty w kolejnych warstwach stają się często spreparowanym cytatem. Zanika jednoznaczność wymowy elementów obrazowych. Relatywizm dotyczy wtedy nie tylko znaczenia składników ikonicznych dzieła, ale też moralnej czy etycznej oceny funkcjonowania takiego obrazu. Rezultat działania artystycznego fotograficzny akt wyrwany z kontekstu, sprowadzony do wycinka całości, przetworzony, pokazuje, jak inaczej funkcjonuje w wyreżyserowanych sztafażem warunkach.
Celowe nawiązania do manifestacji, które wykorzystują wizerunek nagiego ciała ludzkiego w celach dalekich od czysto artystycznych, za sprawą charakterystycznych rekwizytów (makijaż, peruki) zostają naznaczone dystansem, sięgającym granic groteski.
W przeciwieństwie do często stosowanych dzisiaj, gesty te nie mają nic wspólnego z tanią prowokacją, potwierdzają jedynie, że człowiek skazany został na istnienie w sprzeczności . Część z prac - w sposób uwolniony od tradycyjnych rygorów - dotyka relacji międzyludzkich budowanych przez gesty fotografowanych postaci. Język ciała wskazuje na rozmaitość psychologicznych relacji, które nieraz mają swe źródła w nieuświadomionych procesach, leżących w obrębie szeroko pojętego człowieczego erotyzmu, gdzie elementy wyrosłe z kultury spotykają się z przejawami czystej natury.

Działania Piotra Ciesielskiego (chociażby w grafice czy malarstwie) często dążą do przywołania archetypowych motywów te fotogramy można zatem traktować jako współczesne przejawy gestów magicznych, dzięki którym spętana kulturą wyobraźnia zostaje uwolniona; to, co naznaczone apollińskim chłodem, może teraz nabrać cech dionizyjskiej gorączki. Miłość ziemska i niebiańska, cielesna i duchowa to fundamentalne zagadnienia nie tylko zachodniej kultury.
Ale. "Zachód to przede wszystkim pewna koncepcja miłości" /Denis de Rougemont/. Boska jakość, siła sprawcza życia ma także swoją ciemną stronę - niszczącą namiętność, zmysłowy popęd, który przełamuje bariery i zagraża ładowi kultury.
W tym kontekście twórczość może być traktowana jako artystyczna opowieść o nieuniknionym rozpięciu miłości między dwoma biegunami i o sublimacji zmysłowej namiętności, której kultura każe się uwznioślać w duchowe doznanie.

Dariusz Leśnikowski